fredag 2 oktober 2009

Jag frågar Skatteverket om tvillingar.

Fråga:
Hej, jag vet inte om ni kan svara på denna fråga men den borde röra
folkbokföring och jag vet inte annars vart jag ska vända mig.

Tänk er att man föder tvillingar den natten man ställer tillbaka klockan
till vintertid. Den första tvillingen föds 02:55 och klockan 03:00 ställs
klockan tillbaka till 02:00 varpå den andra tvillingen föds. Vilken av
tvillingarna bokförs som äldst? Den som föddes först eller den som föddes
"tidigast" enligt klockan?

Jag hoppas att ni tar min fråga på allvar och försöker reda ut det här.
Detta har orsakat några sömnlösa nätter för mig.

Tack på förhand.
---------------------------------------------------
Svar:
Hej,

Tyvärr kan vi inte svara på din fråga.

När ett nyfött barn anmäls till Skatteverket uppger man inte klockslaget
utan i folkbokföringsregistret är det endast datumet som är väsentligt.

Med vänliga hälsningar
Maria S Persson
Skatteverket, Servicejouren

---------------------------------------------------

Slutsats:
Skatteverket sög alltså på att svara på denna fråga. Får fråga någon mer kompetent människa. Creds till Jannike.

2 kommentarer:

  1. Det här vill jag lätt veta mer om. Fråga en barnmorska eller dyl.

    SvaraRadera
  2. Frågan är skickad till en barnmorska och kommer upp så fort hon svarat.

    SvaraRadera