fredag 9 oktober 2009

Jag frågar en barnmorska om tvillingar.

Fråga:

Hej, jag vet inte om Du kan svara på denna fråga men jag vet inte annars vart jag ska vända mig.

Tänk dig att man föder tvillingar den natten man ställer tillbaka klockan
till vintertid. Den första tvillingen föds 02:55 och klockan 03:00 ställs
klockan tillbaka till 02:00 varpå den andra tvillingen föds. Vilken av
tvillingarna bokförs som äldst? Den som föddes först eller den som föddes
"tidigast" enligt klockan?

Jag frågade skatteverket men de sa att de bara folkbokförde vilket datum barnen var födda och inte tiden. Hur skulle barnmorskor skriva ned födelsetid etc i detta fall?

Jag hoppas att ni tar min fråga på allvar och försöker reda ut det här.
Detta har orsakat några sömnlösa nätter för mig.

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar

Svar:

Hej!

Förlåt att du fått vänta på svar men jag har varit borta och därmed inte haft tillgång till e-post. Din frågeställning är mycket intressant. Mitt spontana svar är att barnmorskan som handhar förlossningen sannolikt kommer att vara mycket pragmatisk i detta fall. Nummer två kan ju inte vara född före nummer ett och därför skulle jag tro att man har kontroll på tiden och därmed hur lång tid det går mellan nr 1 och nr 2 och om det då skulle passera tiden så att klockan ställs om ändå ange exempelvis 03.05. Jag skulle i alla fall göra så om jag varit yrkesverksam. Vad jag vet tror jag inte att det har inträffat några problem tidigare och definitivt inte under den tid jag själv arbetade i förlossningsvården.

Kerstin Belfrage
Förbundsombudsman
Gruppen Yrke och villkor

1 kommentar:

  1. Som förlösande barnmorska kan jag meddela att man noterar tiden för Tv II med kl ex 02:10 + 1 tim (på grund av tidomställning)

    SvaraRadera