lördag 3 oktober 2009

Jag frågar Semper om müslin Eterna.

Fråga:

Hej!
Jag har några frågor angående müslin Eterna, världens kanske godaste müsli.
Har Eterna tagits helt ur produktion och när hände det i sådana fall?
Finns det några planer på att åter börja producera detta mästerverk?
Om inte, kan ni då vara så vänliga att skicka mig en lista på vad den innehöll, (behöver inte vara ett helt recept med exakta mängder osv, för det förstår jag att ni antagligen inte kan göra, men kanske innehållsförteckningen).

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar

...................................................

Svar:

Hej!

Eterna slutade tillverkas i mitten av 80-talet.
Vad jag vet, finns inga planer på att börja producera den igen.

Jag har en ingrediensförteckning som jag gärna skickar.
Återkom med din adress så kommer den.


Med vänlig hälsning/Regards

Monica
Konsumentkontakt
...................................................
Semper AB, Box 1101
SE-172 22 Sundbyberg
Visiting address: Allén 5
Phone: 020-62 20 00
Web:
www.semper.se

Slutsats:
Eterna kan omöjligt ha slutat tillverkats i mitten av 80-talet då jag, som är född 87, mycket väl minns denna müsli. Orkar dock inte härja med denna Monica då hon är så snäll så hon skickar innehållsförteckningen. Någon som vill ha hemmagjord Eterna?

96 kommentarer:

  1. ja Eterna var god, saknar den också.
    Skicka gärna till mej: stu39swe@yahoo.com

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Skicka garna innehallet till mig med.
    Eterna ar den godaste muslin som finns!!!

    missmanzoor@gmail.com

    SvaraRadera
  3. GÄRNA till mig också!! Saknar denna müsli enormt!!

    josefine@rocketmail.com

    Tack och hoppas du får detta trots att Ditt inlägg gjordes för snart ett år sedan..

    SvaraRadera
  4. Jag vill oxå ha receptet! Snälla kan du skicka till mig med på helenaek@hotmail.com. min mormor och morfar hade eterna hemma och det är verkligen barndomsminnen plus att det är otroligt gott!

    SvaraRadera
  5. Ohhh, jag vill också gärna ha receptet till den godaste müslin som jag nånsin ätit... jag glömmer aldrig den smaken och håller med om att den väcker barndomsminnen... Trevligt att fler kommer ihåg den och tycker det känns lite märkligt att en så god müsli tagits ur produktion...snälla, skicka gärna till stper65@gmail.com så kommer jag vara evigt tacksam!

    SvaraRadera
  6. Eterna fanns ju när jag var liten, i slutet av 60- och under 70-talet. Det var ju liksom innan begreppet müsli ens var uppfunnet. Och ingen annan blandning smakar som Eterna, lite söt, lite dammig, lite brännande, så det pirrade på tungan. Vem vet, den kanske var livsfarlig.

    SvaraRadera
  7. Jaaa, jag vill ha receptet. Jag har letat efter denna musli i åratal. jsun@passagen.se. Tack på förhand.

    SvaraRadera
  8. Hej! Vill gärna ha receptet! :) toomuchtoosoon@live.se

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Jag vore oerhört tacksam för receptet! Det vore härligt att höra era erfarenheter av att göra hemgjord Eterna också om ni har testat? :)
    Allt gott,
    hasse

    sharksinc@gmail.com

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Kan jag också får receptet? Tack isåfall.

    Kristina
    krissy159@hotmail.com

    SvaraRadera
  11. Ja, snälla söta, skicka innehållsförteckning/recept, jag tänker på Eterna varje dag, abuppsala@gmail.com

    SvaraRadera
  12. Hej!

    Skicka hemskt gärna receptet på eterna, skulle bli väldigt glad. Saknar verkligen denna jättegoda müsli. hedstro@gmail.com

    SvaraRadera
  13. Jag vill superjättegärna också ha receptet. Det var så gott - jag längtar att återigen få detta smuliga i munnnen (obs - jag är seriös!)
    Skicka gärna till epost matti.hjelm@gmail.com
    mvh
    Matti

    SvaraRadera
  14. Jag har oxå letat i åratal. om du orkar så skicka gärna till mig med. tordans@hotmail.com
    mvh Tord

    SvaraRadera
  15. hej kan inte du skicka innehållsförteckningen till mig på robert@bondai.se?? uppskattar det rejält nämligen!

    SvaraRadera
  16. Hej!
    Vill du skicka innehållsförteckningen till muslin Eterna till mig också, så¨är jag dig evigt tacksam! Denna musli var fantastisk. Jag praoade på Semper i Laholm 1992 och då tillverkade de fortfarande Eterna.
    mvh Dennis
    eriksson.den@gmail.com

    SvaraRadera
  17. Hej, så underbart att du kollat upp Eterna, min bror har hittat ett foto på en Eterna förpackning från 1980 och där ser man även ingedienserna även listade. Saknar också Eterna, kändes god, mild och nyttig. Här är bilden med Eterna och dess innehåll: http://2.bp.blogspot.com/_Xg8SM6qAbe0/S69mF_DZGtI/AAAAAAAAA58/G5HBITt4te4/s1600/eterna+2010-03-28.jpg
    Mvh Mikael P

    SvaraRadera
  18. Snälla jag skulle vilja ha innehållet också please ..,,hoppas semper fattar att dom skulle tjäna pengar på att tillverka det igen..tack På förhand /Lovisa /houston/tx.
    Swedish-lisa@hotmail.com

    SvaraRadera
  19. Varför slutade man att producera en produkt som
    var så fantastiskt god ?????????????????????
    Den gamla damen

    SvaraRadera
  20. Hej.Jag är också en Eternait,har ätit kilovis av denna ljuvliga produkt. Du får mer än gärna skicka ingredienslistan till mig....anna.e@netatonce.net så har du gjort min dag!!!

    SvaraRadera
  21. Är det någon som mha listan fått till ett bra recept, dvs rätt mängd av varje ingrediens? Finns det någon ingrediens som kan uteslutas med bibehållen smak tro?

    SvaraRadera
  22. Oh du har gjort min dag också ifall du skickar receptet till mig :):). Gud vad jag saknar Eterna!!! Förstår Inte hur Semper kunde ta bort den ur sin produktion.
    lisalve79@hotmail.com

    SvaraRadera
  23. Jag saknar också Eterna. Snälla, skicka receptet till mig med!
    Jag skrev till dem precis efter de hade tagit bort Eterna, men jag fick aldrig något svar. Jag provade att skriva nu igen, men nu kom mailet tillbaks. Egentligen borde alla som vill ha tillbaks Eterna överösa dem med mail. Jag tror att Eterna skulle sälja bra nu. Den togs bort precis när folk blev mer medvetna om vad de stoppar i sig och sportmusli etc började komma. Dålig tajming.
    noorah@connect2ip.com

    SvaraRadera
  24. Ja, skulle gärna också ha receptet, minns Eterna med saknad. diana.bjork@telia.com

    SvaraRadera
  25. Jag är också 80-talist och åt Eterna in på sent 90-tal/tidigt 2000 tal.

    Skicka gärna receptet till mig med. Tusen tack på förhand!

    (Finns en Eterna-Facebookgrupp)

    cthulhu_54@hotmail.com

    SvaraRadera
  26. I 1970'erne kom jeg hos min søde svenske veninde, Kristina, i Norra Vram, og her smagte jeg for første gang Eterna - og har aldrig glemt den siden! Derfor ville jeg blive enormt glad for at få tilsendt ingredienslisten (hauch@c.dk).
    TAK! Glæder mig vildt!!

    SvaraRadera
  27. Jag tar gärna också receptet!
    Jesper.goudoulakis@gmail.com

    SvaraRadera
  28. Jag älskade verkligen denna müsli och vill gärna ha receptet.
    Tack!
    suss.jonsson@gmail.com

    SvaraRadera
  29. Jag skulle ocksa hemskt garna vilja ha Eternas ingrediens-lista: akbakken@yahoo.com. Tack sa myck et pa forhand!

    SvaraRadera
  30. Jag skulle gärna vilja få receptet.
    Tack på förhand!
    magnus.f.nilsson@ blixtmail.se

    SvaraRadera
  31. Skulle oxså gärna få receptet ... :) mvh Pär
    Per744@gmail.com

    SvaraRadera
  32. Trodde det var kört för evigt.
    Snälla, snälla maila gärna receptet till mig också perserkatt@hotmail.com.
    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  33. Skulle gärna vilja ha receptet :)

    Charlotty.j@hotmail.com

    SvaraRadera
  34. Skulle gärna vilja ha detta recept! Har ofta tänkt på varför Externa försvann. Men minns vid ett tillfälle för väldigt många år sedan att det hittades larver i något paket. Kan det ha med det att göra...?? Min mail sussie_knutby@hotmail.com

    SvaraRadera
  35. Kan du skicka mig receptet på Eterna mysli.
    MVH
    Bengt Åhman Hjältevad
    Epost: be.ahman@telia.com

    SvaraRadera
  36. Hej Magda! Jag sökte på Eterna, den godaste müslin jag ätit, och hittade då din blogg. Jag skulle vara evigt tacksam om du kunde dela med dig av receptet till mig. I såfall kan du maila till: svea.svensson@live.se
    Tack på förhand.

    SvaraRadera
  37. Hej! Verkar som det är populärt recept.
    Kommer ihåg smaken bara jag ser namnet Eterna,
    Googlade o hittade ett ljus i tunneln.
    Hoppas det inte gått för lång tid, men skulle du kunna maila till mig oxå? annajimmy@hotmail.se
    Tack tack tack på förhand.

    SvaraRadera
  38. Eterna tillverkades garanterat till mitten på 90-talet! Felaktigt att den skulle ha upphört på 80-talet redan.

    SvaraRadera
  39. Hej! Har letat såååå efter Eterna, Skulle jag också kunna få receptet?
    dahlgren.madeleine@gmail.com
    Tack på förhand.

    SvaraRadera
  40. Haha... helt otroligt... Första inlägget är från 2009!
    Jag sökte också "Eterna". Vill du maila mig receptet, så ska du istället få recept på en annan müsli.

    Vänliga hälsningar birgit.sievers@gmail.com

    /Birgit

    SvaraRadera
  41. Jag vill också ha recept på Eterna! Godaste muslin! mariagislaved@gmail.com

    SvaraRadera
  42. Åh, jag skulle så gärna vilja ha receptet! Please!// Evigt tacksam..

    johjess345@gmail.com

    SvaraRadera
  43. Kan jag också få receptet?saknar eterna också
    Stoffe64@yahoo.com

    SvaraRadera
  44. Jeg vil svært gjerne få tilsendt recept på Eterna. En fantastisk mysli, som jeg savner veldig.

    Takk på forhånd :)

    Vennlig hilsen,
    gmbmno@gmail.com

    SvaraRadera
  45. Skulle gärna också vilja få receptet på Eterna. Som jag älskade och åt varje morgon under 70-talet.
    Tack :) Tuss.hagg@telia.com

    SvaraRadera
  46. Hej! Skulle också gärna vilja se receptet. Såväl min frus som min egen gamla barn- och ungdomsfavorit. Tack på förhand! Vänligen, hall.berg@telia.com

    SvaraRadera
  47. hej! skulle bli jätteglad om du vill skicka innehållsförteckningen på Eterna till mig också! Vi är flera som fortfarande saknar den perfekta mueslin!! Stort tack!!!
    lillachen@hotmail.com

    SvaraRadera
  48. Hej. Du får gärna skicka innehållsförteckningen till lasse.sjogren@gmail.com. Tack

    SvaraRadera
  49. Hej! Du får gärna skicka till mig också! Tack på förhand! Till lennart.051517228@telia.com

    SvaraRadera
  50. Hej Magda,
    Vill du skicka receptet till dawidsson@hotmail.com så skulle jag bli fantastiskt glad.
    / Mathias

    SvaraRadera
  51. Hej
    Vore tacksam om du ville skicka receptet till mig med.
    tf_02@hotmail.com

    /Tobias

    SvaraRadera
  52. hej! skulle bli jätteglad för en ingrediensförteckning till den bästa muslin någonsin! tack på förhand! elisabeth lillachen@hotmail.com

    SvaraRadera
  53. obs min email är enbart: lillachen@hotmail.com

    SvaraRadera
  54. Vill gärna ha ingrediensförteckning, tack på förhand. Mailadress: kristina.08@hotmail.se

    SvaraRadera
  55. hej.
    jag vill gärna ha receptet. Eterns världens godaste musli.
    Bästa hälsning
    Mimmi Torsson
    mimmitorsson@yahoo.com

    SvaraRadera
  56. Hej!

    Vore jättesnällt om du hade möjlighet att skicka receptet till anetteskarner@gmail.com

    Tack på förhand!

    / Anette

    SvaraRadera
  57. Snälla, skicka receptet på Eternafrukost, vore verkligen kul om det går, fick det alltid hos mormor. Per. per.palmer@telia.com

    SvaraRadera
  58. Snälla börja tillverka eterna igen o vill ha recept! Hittade den i en livsmedels butik i Brooklyn början av 90 talet sen dess inte ätit denna goda produkt

    SvaraRadera
  59. God musli vill gärna ha recept eterna tack

    SvaraRadera
  60. Skicka recept på erterna tack på förhand. till kenthbos@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du receptet eller innehållet på externa?
      ex_oriente_lux@hotmail.com

      Radera
  61. Har du möjlighet att skicka receptet på Eterna müsli även till mig så vore jag oändligt tacksam. lennartnalle@gmail.com

    SvaraRadera
  62. Hej!
    Googlade på Eterna, eftersom min man ständigt pratar om den som den godaste müslin, och fann detta inlägg!
    Du får väldigt gärna skicka mig recept/innehåll! Tack på förhand!
    lisa@sannholm.se

    SvaraRadera
  63. Hej,
    Jag håller med om att det var världens godaste müsli. Jag tar tacksamt emot innehållsförteckning. 🙂
    greger.ronnqvist@gmail.com
    Mvh Greger

    SvaraRadera
  64. Ja den var god önskar gärna innehållsförteckning och är det nån här som fått fram ett gott recept så vore det trevligt och få det. Alla behöver ju inte uppfinna hjulet igen.
    stefan.magnusson2@gmail.com
    Mvh Stefan

    SvaraRadera
  65. Hej jag är också intresserad av receptet. Min mejl är: braxen2003@hotmail.com

    SvaraRadera
  66. Hej! Kan jag oxå få receptet på Eterna?
    per.anders.ahlin@gmail.com

    SvaraRadera
  67. Snälla trodde inte denna tråd å muslie fanns!!! Jag vill också ha receptet,TACK

    SvaraRadera
  68. Skulle också vilja ha receptet!!! lenaholmberg1962@gmail.com

    SvaraRadera
  69. Vore också tacksam för ett recept på Eternal. Absolut den bästa müsli - ever!

    SvaraRadera
  70. Vore väldigt tacksam för receptet!! Annika.moen64@gmail.com

    SvaraRadera
  71. Också intresserad! swedfjord@gmail.com

    SvaraRadera
  72. Hej Magda.
    Jag skulle vara mycket tacksam för receptet. Den påminner mig så mycket på min barndom :-)
    antonsinger1@gmx.de

    SvaraRadera
  73. Hej! Om du fortfarande har listan, så skulle jag gärna vilja ha det. Kan skickas till: tillmig76@yahoo.com.
    Hälsningar Sara

    SvaraRadera
  74. Så roligt,pratade just med hustrun om denna produkt som även jag älskade.
    OM ngn har recept så vore jag tacksam.

    SvaraRadera
  75. Hej.
    Ser på tråden att JÄTTE många älskade Eterna. Letar nog då och då i butiken OM den skulle dyka upp.
    Önskar jätte gärna receptet om det fortfarande är möjligt.
    Vilka reklampelare vi alla här skulle bara om den kom ut på marknaden igen.
    Tusen tack på förhand.
    venche@hotmail.com

    SvaraRadera
  76. Hej!
    JAAAAAA! Eterna, det finns många minnen förknippade med den! Har du receptet så vill jag väldigt gärna också göra min egen Eterna.
    Stort förhandstack!
    gelasw@gmail.com

    SvaraRadera
  77. Hej!

    Vet inte om denna blogg fortfarande är igång men jag vill jättegärna ha receptet!! Minns att det var den bästa muslin.

    patricia.isabel.scarpa@gmail.com

    Stort tack!

    SvaraRadera
  78. Saknar också Eterna, sååå god, tar gärna receptet

    SvaraRadera
  79. Jag vill också ha receptet! 🤗

    SvaraRadera
  80. Jag vill också ha receptet.

    SvaraRadera
  81. Hej, Jag med! De va ju såå gott!

    SvaraRadera
  82. Snälla du kan jag också få ingredienserna!

    SvaraRadera
  83. 12 år gammal tråd som verkar ”leva” ännu - fantastiskt! Har länge saknat Eterna och undrar om det fortfarande går att få tag på ett recept.

    SvaraRadera
  84. Hej
    Skulle gärna vilja ha receptet också:)
    Min mailadress: viharepost@gmail.com
    Mvh Jeanette

    SvaraRadera
  85. Jag gjorde en sökning på Eterna och hittade innehållslistan på Wikipedia. Jag hittade även en förfrågan till Semper och de svarade att det inte fanns några planer på att börja tillverka Eterna igen. De håller receptet för sig själva även om de inte planerar att använda det igen - någonsin. Just nu nöjer de sig med att tillverka barnmat och glutenfria produkter. Personligen tycker jag att de kan slopa det glutenfria eftersom det inte är särskilt bra, det finns alltid något bättre, och börja tillverka gamla favoriter igen, alternativt ge ut en kokbok/receptsamling, innan de som kommer ihåg och känner igen smakerna försvinner.

    SvaraRadera
  86. Jag hittade även info om att det finns en facebookgrupp för eterna-älskare. Jag kommer troligen att söka upp den...
    // Anna Nilsdotter

    SvaraRadera
  87. Omg jag älskar Externa och vill super gärna äta det igen Såvitt jag vet åt jag det våren -92.
    Tacksam för receptet ❤️👍
    rigmorsvaneberg@hotmail.com

    SvaraRadera
  88. hej! skulle bli jätteglad om du vill skicka innehållsförteckningen på Eterna till mig också! Vi är flera som fortfarande saknar den perfekta mueslin!! Stort tack!!!
    anders@westlundsentreprenad.se

    SvaraRadera
  89. Hej äntligen. Skulle gärna ha innehållsförteckningen. Fattar inte varför de slutade med denna goda müsli.
    berglund_desiree@hotmail.com

    SvaraRadera
  90. Skicka gärna recept,
    gun.boberg@gmail.com

    SvaraRadera
  91. Finns ingen müsli som är i närheten av att vara lika god som Eterna! Antar att det var för mycket socker i den för att matcha nyttighetskraven. Jag vill gärna ta del av innehållet susanne.lind48@gmail.com

    SvaraRadera
  92. Kan vi inte gemensamt försöka få Semper att börja tillverka Eterna igen? Går ju inte att göra den själv med bara listan på ingredienser, för den listan är ju mer en näringsdeklaration. Inget om mängder, förhållanden etc. Hur går vi till väga för att påverka Semper?

    SvaraRadera
  93. Jag vill också ha receptet. Saknar den 😊elin.thornholm@icloud.com

    SvaraRadera
  94. Jag önskar också receptet på eterna müsli då jag tyckte de var det bästa flingorna som funnits . Tack
    Ewahamark@ icloud.com

    SvaraRadera